Онлайн шопинг за начинаещи


Докато се ровех днес из интернет пространството и разглеждах всевъзможни сайтове за какво ли не, ми хрумна, че досега не съм ви писала за нищо друго, освен за козметични продукти. Зачудих се с какво ли бих могла да разнообразя темите в един блог, строго ориентиран към красотата и продуктите, с които я постигаме.. И ми хрумна, че вероятно някои от вас биха се зарадвали на кратка (такава поне беше идеята в началото :)) статия за станалия доста популярен напоследък "онлайн шопинг". :)

Бих искала още в началото да уточня, че аз самата в никакъв случай не съм експерт в пазаруването по интернет, но пък колкото и нескромно да звучи, компенсирам със значителна обща култура в мрежата като цяло. Благодарение на това, към момента се справям задоволително със заливащите ни сайтове за електронна търговия, като засега нямам случай на изгубени пари заради измамни търговци, пък и покупките ми в графа "успешни" тежат доста повече от тези, за които донякъде съжалявам. Това е и причината да смятам, че имам какво да споделя на прохождащите или все още неопиталите това блаженство да си пазаруваш, седнал удобно вкъщи пред компютъра. :)

Ако трябва да съм честна, вече не си спомням първото нещо, което си купих по интернет.. С достатъчно ровене в архивите на мейла ми вероятно ще го намеря, но това едва ли представлява особен интерес за вас. Важното е, че най-вероятно е било успешна покупка, тъй като след това не съм се поколебала да поръчам още веднъж, и пак, и от други сайтове, и т.н.

Във въпросите и отговорите по-долу ще се опитам да бъда максимално изчерпателна, като се надявам същевременно да не ви отегча прекомерно. Имайте предвид, че информацията за козметика вътре е сведена до минимум, както и че се получи значително по-обемен от предвиденото текст.

Защо по интернет?

  • На този въпрос нямам еднозначен отговор. Една от причините да започна да проучвам електронната търговия като възможност беше достъпът до далечни и иначе недостъпни за мен пазари - например азиатския. От eBay съм си купувала както изключително евтини неща (примерно десетки китайски лентички за френски маникюр за лев и 50 с безплатна доставка), така и такива, които не се внасят у нас и в съседските държави (например корейския ББ крем и ексфолианта за устни, за които вече писах в предишни публикации). Също така има марки декоративна козметика, които си струват инвестицията, но или ги няма изобщо на нашия пазар, или излизат доста по-скъпо в магазина.
  • Друга причина е мързелът, особено през зимата или в най-големите жеги - в някои дни просто не мога да се насиля да изляза по магазините, а да речем ми е свършил кремът за лице или пък матиращите листчета.. В тези случаи обикновено става дума за покупки от сайтове със сравнително евтина доставка за София, която ми се равнява на стойността на билетчетата за транспорт, но пък ми пести време и мотаене в студа/жегата.

Какво не бих поръчала (вече) по интернет?

  • Преди всичко продукти, с които е лесно да се сбърка. Ярък пример за това за всички видове фон дьо тен, оцветени пудри и коректори, тъй като дори в магазин е изключително трудно човек да си уцели цвета, а по картинка направо си е невъзможно.
  • Бялата козметика също предпочитам да си я избирам и купувам лично от магазините, въпреки че нямам рационално обяснение на това - нито се предлагат тестери за по-масовите продукти, нито продавачките са по-компетентни от момичетата, пишещи по форумите.. И все пак някак си предпочитам да прекарам известно време в разглеждане на изложеното по рафтовете и чудене това ли кремче да си взема или другото, кое ще е подходящо за кожата ми, дали да не поекспериментирам този път.. О, интересна промоция! И такива неща.. :)
  • Последното, за което се сещам, са парфюмите. Чувала съм, че в някои български сайтове се предлагат много по-евтино оригинални парфюми, тестери и т.н., но досега не съм поръчвала, тъй като не съм си намерила критерий, който да ме убеди да дам все пак немалка сума срещу едната надежда, че ще получа желания аромат. А и тук също го има момента с висенето в магазина, изпробването и избирането - просто ми е приятно да го правя.
Редно е тук да направя уточнението, че с удоволствие си поръчвам кой да е от изброените продукти, ако предварително съм го ползвала и му знам конкретното име, номер, цена и други параметри, които не позволяват грешки.

Какво може да ме изненада неприятно?

  • Основният проблем, с който съм се сблъсквала досега, е разликата между снимките и реалния продукт. Много често самите снимки са силно обработвани, ако не и изцяло компютърно генерирани - как иначе ще направят десет или двайсет идентични снимки на даден продукт в цялата му цветова гама? Обичайната изненада идва от наситеността и покривността на цветовете, които наживо може да се окаже значително по-слаби от очакваното.
  • Друга възможност е поради недобро опаковане на колетчето да бъде наранен продуктът в него - протекъл гланц за устни или пукнато шишенце лак за нокти са достатъчни да помрачат радостта от придобивката. За щастие обаче поръчките ви са защитени от регулаторите на електронната търговия и имате възможност да поискате замяна или възстановяване на парите в някакви определени от търговеца срокове. В тази връзка, горещо препоръчвам преди да поръчате, да се запознаете в детайли с условията при сключване на сделка, и по-конкретно срокове за доставка и възможност за рекламации.
  • Тъй като цялата интернет търговия, и по-специално международната такава, е обвързана с пощенски пратки, при това често без номер за проследяване, възможно е да получите пакетчето си с голямо закъснение, а понякога дори да не го получите въобще. Не се колебайте да комуникирате подобни проблеми с търговците, те са длъжни да ви съдействат.
  • Още един проблем, за който съм чувала и чела из мрежата е изпращане на продукти с изтекъл или изтичащ срок на годност. Със сигурност има безскрупулни търговци, готови да ви извъртят подобен номер, тъй като са наясно, че голяма част от хората няма да реагират - или поне тези у нас. Опитът ми досега показва, че един средностатистически западноевропеец е научен да си гони правата до дупка, но у нас все още битува принципа на примирението. Силно се надявам тази крайно неправилна нагласа у хората да се промени с времето, тъй като иначе даваме поле за изява на всевъзможни измамници и просто им подаряваме заплатите си.
Държа да отбележа, че от гореизброените ми се е случвало само по веднъж да се излъжа за цвета и да не получа поръчката си - и в двата случая търговците най-любезно ми съдействаха, което да си призная доста ме впечатли. За късмет, досегашните ми поръчки винаги са идвали добре опаковани (особено тези от азиатските държави, направо е невероятно колко се стараят да получиш пакетчето си невредимо), но съм изгледала доста снимки от не толкова доволни момичета.


Как тогава мога да съм сигурна, че продуктът отговаря на очакванията ми?

  • Тъй като нямате възможност да тествате продукта по интернет, един от малкото начини да се подсигурите, че ще получите това, за което сте платили, е да си направите предварително проучване в интернет. Вече има огромни количества блогове и сайтове, които ще ви дадат както информация за качествата на продукта и съвместимостта му с различните типове кожа, така и реални негови снимки - включително как стоят на кожата и примерен грим с тях.  Един от сайтовете, които честичко преглеждам при международни поръчки е MakeupAlley, тъй като заради голямата му популярност предлага огромно количество мнения и удобна система за оценяване на широк набор от продукти.
  • Добре е обаче да имате предвид няколко неща, докато разглеждате снимките, тъй като качеството на някои от тях също може да бъде подвеждащо. Опитът ми до момента с поръчките на червила показва, че реална представа за цвета и консистенцията може да се добие само от снимка на устни - например можете да видите, че се събира в гънките, или пък че цветът му се губи на по-пигментирани устни. Освен това, от голямо значение е цветът на кожата на момичето и доколко тя съвпада с тена на вашата, тъй като това е доста определящо при избора на цветове, особено ако все пак решите да си поръчате оцветяващ продукт за лице (фдт, пудра, коректор). Не по-маловажна е светлината, както и качеството на фотоапарата, като аз лично винаги гледам околните цветове - дали бялото е бяло, или снимката е мътна, все са сигнали да потърся още материали за сравнение.
  • Още един вариант е да си поръчате тестери - в eBay например някои от продавачите предлагат по няколко бройки за почти никакви пари, а това без съмнение е отличен вариант сами да се убедим в качеството, и най-вече в правилния избор на цвят на желания продукт.


Как да избегна риска от изгубване на парите си?

  • Може би най-основното, с което трябва да започнете, е сигурността на парите ви. Аз самата никога и за нищо не света не бих въвела данните на банковата си карта в кой да е сайт за електронна търговия, независимо колко се кълнат в почтеността си и какви са отзивите за тях в разни непознати за мен сайтове.  Опасността от измами в интернет е изключително висока и лекотата, с която може да се манипулира информацията за даден сайт из мрежата бие камбаната на отстъплението при мен. Иначе казано, ако сайтът не поддържа системите за разплащане, на които вярвам, просто го подминавам и отивам към следващия.
  • Друга стъпка, която никога не пропускам, е да се уверя, че препращащия линк към системата за разплащания води на правилното място - т.е. в сайта на PayPal или ePay, а не в тяхно идентично копие, чиято единствена цел е да ви открадне потребителското име и паролата. Последователността на действия обикновено е следната: избираме си продуктите, слагаме ги в кошницата и натискаме "Плати", след което биваме препратени към разплащателната система. Може би най-лесният начин да сме сигурни, че бутонът "Плати" води до правилния сайт е да погледнем адреса, на който ни препраща и да се уверим, че той е същият, който обичайно използваме. Едва тогава можем спокойно да въведем данните си и да потвърдим плащането. Ето един пример за нелегитимно копие на PayPal (само картинка е, не бих ви дала истински линк до такъв сайт :)).
  • Внимавайте също и за търговци измамници. С времето ще придобиете увереност в разпознаването им, но както споменах вече по-горе, поне в началото е желателно да четете условията им за пазаруване. Аз самата често се допитвам до източници, на които имам известно доверие - например наши форуми, в които можеш да намериш момичета, вече ползвали търговеца (както и впрочем насоки къде другаде можеш да откриеш продукта по-евтино) и които могат да дадат безценни съвети при проблеми с дадена система. Като цяло, въпреки успешните сделки досега, винаги подхождам на принципа "виновен до доказване на противното" и смятам, че от това може само да се спечели - нищо няма да ми стане, ако не си купя дадено гримче, нали? Но със сигурност няма да ми хареса да си хвърля парите на вятъра, без шанс за връщане.

За какви системи иде реч?

Става дума за сайтове-посредници при електронна търговия, които защитават личните и платежните ви данни от търговците.
  • В България има няколко такива платформи, от които аз съм работила само с една - ePay - тъй като е най-старата която познавам и най-много български търговци я разпознават. Казвам това, тъй като в страната ни този тип търговия все още не е особено силно застъпен и повечето електронни търговци не предлагат никаква подобна опция за разплащане, а имат собствени форми за въвеждане на номера на карти и т.н. Преди всичко влиза в употреба при така популярното в момента колективно пазаруване.
  • Друга такава система, но работеща в световен мащаб, е PayPal - на практика всички международни поръчки, които съм правила до момента, са минали през нея. По този начин не само не раздавам данните си наляво и надясно, а и мога да намеря на едно място фактури за всички направени плащания. И може би най-важното, спестява ми таксата за превалутиране, която взимат много от банките при разплащания извън еврозоната.

Има ли други удобни варианти за разплащане?

  • Разбира се - за поръчки от България за мен най-удобният начин е в брой с наложен платеж, тъй като тогава не се налага да предоставям каквото и да било за себе си, освен адрес за доставка. За международни поръчки обаче това не е опция, поне доколкото ми е известно.

Надявам се, че не съм ви досадила с гигантския размер на публикацията, но просто като започнах да пиша постоянно се сещах за още и още неща, които искам да ви кажа.. Получиха се доста минуси на този тип пазаруване, но дебело подчертавам, че картинката далеч не е толкова черна - дори напротив. Единствената ми цел с публикуването на тази статия е да вдъхна поне малко увереност на тези от вас, които все още нямат особен опит с електронната търговия и се притесняват да посегнат към нея, за да не сбъркат.

Дано съм ви била полезна поне с някой от съветите и ви желая безоблачно пазаруване от дивана в хола!  Ако имате каквито и да е въпроси или допълнения, ще се радвам да ги прочета в коментарите :)

П.С. Всички снимки в публикацията са взети от Google Images и нямам никакви авторски права върху тях.

Коментари

  1. страхотно си подбрала най-важните неща за интернет пазаруването. Браво!С удоволствие изчетох всичко :)

    ОтговорИзтриване
  2. Сега, ако напишеш и как се борави с този PayPal, златна ще си :D Аз имам регистрация и регистрирана карта, но до там. Нещо все не ми остава време да се ровя из системата, за да разбера как дефакто стават плащанията. Като пускам плащане на друг потребител на ePay примерно, посочвам мейл или КИН. И тук ли се посочва в някое от полетата на платежното, някакъв идентификационен номер на получателя?

    ОтговорИзтриване
  3. Хич не съм фенка на пазаруването по интернет - факт е, че козметика съм поръчвала само веднъж, и то с помощта на приятелка. За сметка на това наскоро се зарибих по Sports Direct, и не съжалявам, тъй като нещата оттам няма как да са с изтекъл срок, повредени или каквото и да било (все пак става дума за дрехи :). Но това, че съм мнителна не означава, че някой ден няма да ми "се отвори чакрата" :D

    Обичам да пазарувам с душене, мацотене и всичко, свързано с регулярния шопинг :) Ама някои неща просто ги няма на нашия пазар, затова и е хубаво, че все пак я има възможността за онлайн пазаруване, така че този пост определено е супер полезен!

    ОтговорИзтриване
  4. Хубава статия. Принципно аз много не харесвам paypal защото когато конвертират валутата (лева/долари например) ми излиза много скъпо. Имат си някакъв техен курс, който доста ощетява нас специално. Обожавам английските сайтове като asos, feelunique и си пазарувам от тях, защото сайтовете им са криптирани (тоест друг няма как да се добере до информацията ми), много са коректни и никога не съм имала проблеми, а съм пазарувала многократно от тях. ОСвен това аз лично използвам банка дск и съм адски доволна от тях. Имам спестовна и разплащателна сметка, като финансите ми стоят в спестовната. Когато искам да пазарувам отивам в онлайн банкирането и си слагам в картата сумата, която ми трябва. Никога не съм имала проблеми и препоръчвам да всички ако се чудят към коя банка да се ориентират.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. За да не се минаваш по курса на paypal, има опция да избереш да ти дръпнат парите в съответната валута - по този начин ще ти вземат пари според текущия курс на банката, който идва с някоя стотинка по евтино, но за големи суми спестява много. Как се прави - преди да финализираш плащането, цъкаш Other conversion methods и след това Bill me in the currency listed in the seller's invoice. След това продължаваш с плащането. Надявам се да съм помогнала!

      Изтриване
    2. Полезно, не бях обърнала внимание на тази опция. Благодаря! :)

      Изтриване
  5. Радвам се, че ви е харесала статията :)

    @Веселина: Ако сайтът, от който пазаруваш, работи с ПейПал, всичко става съвсем интуитивно - пълниш кошницата, отиваш на плащане, избираш метод и автоматично те пренасочва към ПейПал страницата, където трябва да си въведеш потребителското име и парола; след това ти се показва фактурата с поръчаните неща и потвърждаваш плащането. Т.е. достъпът се инициира от сайта-търговец, а от теб се очаква само да попълваш форми. Ако не ти се получава така, единствено ми хрумва, че съответният сайт не приема тази разплащателна система..

    @Ели: Напълно те разбирам за мацането и душенето, обожавам да изпробвам неща в магазините и нерядко излизам с блещукащи от гланцове или сенки ръце и надишана с парфюми :) Дрехи засега не смея да поръчвам, тъй като много държа да пробвам лично всичко, което си купувам и като цяло се стремя да нямам дрехи, които не ми стоят и съответно не нося (най-вече защото нямам къде да ги складирам :)).. Не го постигам на 100%, но се старая. Все пак нееднократно и аз съм се зазяпвала по този тип сайтове.

    @Жени: Да, курсовете им не са добри, но пък това при мен се компенсира от спестяването на въпросната такса за превалутиране, която моята банка слага на всяка транзакция, различна от лева или евро. С ДСК не се разбрахме за интернет разплащанията, все имах проблеми с техните карти и от години ги ползвам само на банкомати и ПОС терминали. А ако знаеш как ти завиждам за дисциплината с контрола върху нужната сума.. В никакъв случай не мога да кажа, че пръскам пари, но и не мога да си сложа лимит от 30 лв. днес и да се придържам към него - може цял ден само да зяпам и нищо да не си купя, но обичам да знам, че ако нещо наистина ми грабне окото, нищо не ме спира да си го взема :)

    ОтговорИзтриване
  6. Привет,
    А бихте ли могли да ме ориентирате кога стоките се обмитяват и трябва да се освобождават на митница и да плащаш ДДС и т.н. извън Европейския съюз? Имаше ли някаква сума до която можеш да минеш без тези формалности?
    Например, много се заинтригувах от Black Head Ex маската, но виждам, че доставчика е в Корея. Как си получаваш пратката?
    Много благодаря предварително :)
    Поздрави,
    Милена

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей Милена,
      Доколкото ми е известно, обмитяване се прави над определена стойност на пратката, както и зависи дали е декларирана като подарък, търговска и т.н. За съжаление не съм запозната в детайли, тъй като никога не съм поръчвала нещо достатъчно скъпо, че да иде на митница.
      Маската, както и всички други продукти, за които съм писала, че са поръчани - засега само от ибей и от сайта на ЕЛФ, на максимална стойност от 20 паунда - са пристигали в пощенския клон и не ми се е налагало да плащам допълнително за тях.
      Наскоро друга блогърка плаща мито за по-голяма поръчка с четки от Сигма, можеш да погледнеш и да я разпиташ в нейния блог тук: http://addrisblog.blogspot.com/2012/03/sigma.html
      Поздрави :)

      Изтриване
  7. Много добра статия! Браво!

    ОтговорИзтриване
  8. Мерси за линка - добавих те към поста, надявам се нямаш нищо против :)
    http://powderyourfacewithsunshine.blogspot.com/2014/01/feeluniqueorder.html

    ОтговорИзтриване
  9. Благодаря за изчерпателната публикация!За начинаещ блогър като мен беше изключително полезно!Каня Ви да разгледате новият ми блог http://lavenderbeautyy.blogspot.nl/
    Поздрави Таня :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че публикацията Ви е била полезна. На блога Ви попаднах наскоро и вече го следя чрез Bloglovin, не използвам GFC. Успех с блогването! ;)

      Изтриване
  10. Много полезна статия. Аз мисля да опитам да си купя нещо от чужбина, но с фирма посредник. Струва ми се много удобно, особено ако нямам карта.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти за коментара, Павлина! Аз самата съвсем наскоро открих пазаруването чрез посредници и действително е много удобно за магазините без доставка до България, или пък с много скъпа такава.

      Изтриване

Публикуване на коментар

Благодаря ти за коментара! Мнението ти ми позволява да подобрявам себе си, дейностите си и съдържанието, което публикувам, а желанието ти да го споделиш ми носи безкрайна радост!