Как си избрах бебешка количка

Днес получих въпрос относно една от количките, за които бях писала в популярен наш форум, и не можах да събера отговора си в по-малко от 5 (да, пет) параграфа. Вследствие на това реших, че сигурно имам какво да кажа по темата и може да е добра идея да го напиша тук, преди да ми е изветряло тотално. Бременното и следродилно оглупяване е просто кошмарно. Някъде четох, че мозъкът възстановявал функциите си около 6 месеца след раждането и силно се надявам това да е вярно.

Честно, омръзна ми да не мога да запомня повече от 2 цифри за повече от 5 минути, да заменям думи несъзнателно и да чета недоумение в очите на събеседниците си, от което да се усещам, че звуча неадекватно, и да треперя преди всяка служебна среща, чудейки се по какъв виртуозен начин ще се издъня.. Но стига лирични отклонения, оставам оптимист и вярвам, че скоро пак ще съм адекватен, мислещ човек.

Та, на въпроса - краткият отговор е "по трудния начин". Т.е. прекарах няколко месеца в четене, обикаляне по магазини, дискусии с познати и непознати лично и във форуми. Е, не само в това, разбира се, но бебе-свързаните ми терзания, освен със самото бебе, горе-долу се изчерпваха с количката. Едва след като я купих започнах да гледам и за други неща..

Изборът на количка действително е важен - и то не само за бебето, а и за майката. Сега като се връщам назад, изводът ми е, че първото и най-важно е да се определят критериите, на които трябва да отговаря тази количка, но само и единствено през погледа на въпросната майка. Няма универсално правило, всичките ми познати държат на различни неща - не случайно и многообразието от предлагани модели клони към безкрайност.

И така, ще изредя и опиша накратко моделите, които разглеждах най-задълбочено и които реално бяха кандидати да станат "моята" количка в един или друг момент от процеса на избиране. По-натам ще изброя и критериите, които в крайна сметка намерих за важни (те също се променяха във времето) и които определиха финалния ми избор, а също така и ще дам кратка оценка на избора си от гледна точка на "шофьор" на въпросната количка вече малко над 5 месеца. Поне такъв е замисълът, но да видим какво ще излезе от това словоизлияние. (Сега отивам да измия гризалката на бебка, която отново се озова на плочките, и дано не си забравя мисълта междувременно..)


Та, докъде бях стигнала? Аха.. Да видим количките:

Cangaroo Dayana
В началото бях на мнение, че мога да мина и с най-евтината количка и нищо особено не следва от това. Бях харесала модел Dayana, докато не й видях материята, а и не се убедих в необходимостта от "зимен" кош (по-надолу съм обяснила защо). На по-късен етап имах възможността и да побутам подобна количка от същия клас, направо ми тракаха зъбите от друсане по тротоарите..

Cangaroo Stephie
Добра идея е това кошът за новородено да се трансформира в лятна седалка, но в случая не е изпълена особено добре - като кош не се изпъваше изцяло в една равнина, а също така леко провисваше напред. Като цяло ми се видя паянтова изработка и започнах да гледам средния клас колички.

Bexa B4X
Ако не бяха безличните цветови комбинации, вероятно щях да взема нея и да спра търсенето дотук. Фирмата-производител е полска, оказа се, че има доста такива на пазара и предлагат съпоставими по качество колички. Конкретно тази е с помпащи гуми, лятната седалка може да се поставя и в двете посоки, поставката за крачета и дръжката са кожени, има чанта и възможност за окомплектоване с кошница за кола. Тежи около 12 кг.

Navington Cadet
На теория звучеше много добре, с помпащи задни гуми, двупосочна лятна седалка, кожена дръжка, дъждобран и комарник. Няма чанта в комплекта. Теглото е към 11 кг. Кошът за новородено има възможност за надигане на гръбчето и дъговидно дъно, което го превръща в люлка, поставен на твърда повърхност. Дребните детайли, които ме отказаха, са грубо изглеждащата сгъвка на рамата и липсата на изпъващ механизъм за сенника.

X-lander
Така и не се спрях на конкретен модел, всичките ми харесваха. Може би най-много ми допадна XQ. Като цяло и те ми се видяха тежички - между 11 и 12 кг. Иначе много изпипани като дизайн, макар и повечето модели да са с впечатляващо грамадни гуми, като танк. Всички са с помпащи гуми, големи сенници и антирадиационно покритие за защита от телефони (сериозно, на кой би му хрумнало?!?), а някои имат интересни екстри като LED светлинки, звънец и други.

Britax B-Agile 4
Изключително сериозен кандидат, от покупка ме спря единствено липсата на популярност у нас и по-точно невъзможността да чуя лични впечатления от някой, който я е ползвал. Иначе предимствата й са много - под 8 кг. в летния вариант, огромен сенник, супер лесно и компактно сгъване, варианти с 3 и 4 гуми, съвместими кошници.. Всички аксесоари се закупуват отделно, но крайната цена излиза дори по-ниска от гореизброените. Известен минус е, че поставката за крачета не може да се вдига, т.е. по време на сън крачетата на дечко ще си висят надолу.

След като изгледах всички тези колички, а и още много други, които не си струва да споменавам, ето критериите, които си изработих в крайна сметка, подредени по степен на важност:

- 2в1 - с кош за новородено и лятна седалка. Погрешно наричаме коша за новородено "зимен", той осигурява на бебето удобно пространство за лежане по време на разходка и сън, както и защита от слънце, вятър, студ, дори и лек дъждец. Донякъде може да се замести от портбебе в лятната седалка, но не напълно. При някои модели летните седалки гледат само по посока на движението, а новороденото си е важно да бъде лесно за наблюдаване - дали хленчи насън или е будно, да не е повърнало, дали си е изплюло бибата и т.н. Също през първите месеци постоянно търси очите на мама, едва по-късно започва да се оглежда наоколо и да е спокойно, ако тя не е в полезрението му.

- Максимално лека в летния вариант, за да не купувам отделна лятна количка. Не обичам да имам по много вещи с еднаква функция (освен когато говорим за козметика, там малко се увличам), затова търсех универсална количка, която да не захвърля с писъци след първите 6 месеца, както май доста често се случва.

- С големи гуми, по възможност помпащи, за да вози по-удобно по разбитите ни улици, тротоари и павета. Също с добро окачване и въобще с всякакви екстри, обиращи поне малко друсането и вибрациите при возене.

- Да се предлагат кошчета за кола, съвместими с рамата. Изключително удобно ми се вижда да е възможно ползването на т.нар. кошници при отскачане с колата до магазина, на гости или за бързо кафе, за да си спестя влаченето на коша за новородено през първите месеци.

- Удобно и лесно сгъване, стояща самостоятелно в сгънат вид. По възможност и сгъване до компактни размери, за да заема по-малко място в колата. Последното е трудно постижимо при повечето модели комбинирани колички, но би било хубав бонус, ако го има.

- С максимален брой аксесоари в комплекта (дъждобран, комарник, чанта за повиване, държач за чаши). Колкото по-малко неща е необходимо да се докупуват, толкова по-добре, разбира се.

- С голяма кошница за багаж. Това, мисля, няма нужда да го обяснявам.

А това е моделът, който на теория до голяма степен удовлетворяваше горните изисквания:

Jane Nomad Matrix
Бях заглеждала този модел вече няколко пъти, мои близки имаха същата, от познати също чувах все суперлативи. Един ден коментирах гореизписаните си терзания с приятелка, която вече беше минала през доста колички с двете си принцеси, и тя отново насочи вниманието ми към нея - сякаш отговаряше на всичко, което търсех. За капак по това време се продаваше с добра отстъпка, а и се предлагаше в червено - точно каквото търсех. Буквално за дни взех окончателното решение и си я купих месеци преди термина.

Внезапно сякаш огромен товар падна от плещите ми и пренасочих всичката тази енергия към следващите покупки, които си чакаха реда. Реално до деветия месец имах само количка, цялото пазаруване се случи съвсем накрая, когато вече имах ясна идея от какво имам нужда и какво не ми е необходимо - за тези неща ми се върти в главата отделен пост, нещо в стил "нужни и ненужни покупки за бебето", но ще видим.

И за десерт - какво показа практиката след около 5 месеца употреба:

Моделът се води 2в1, но всъщност си е 3в1 - кошът за новородено е снабден с колани за бебето и се монтира в колата в легнало положение през първите 6 месеца, и в седнало до 13 кг. Автоматично това означава и, че не се налага да подмятам и кош, и кошница, което дойде като много приятна опция, която не беше ми хрумвала преди. Също така има няколко степени на надигане на гръбчето, което е чудесно за любопитни бебчета като моето, които бързат да изследват света, вместо кротичко да си спинкат по време на разходките.

Известен минус е, че заради специфичния дизайн, отговарящ на стандартите за безопасност при возене, кошът е доста компактен, а уплътненията допълнително го стесняват. На 4 месеца дъщеря ми лежеше като арестувана в него и много скоро, след консултацията с ортопед по същото време, я прехвърлих в лятната седалка. Оттогава кошът си стои перманентно монтиран в колата, все още в легнало положение, което за превозване все пак си е удобно, нищо че идва малко тесничко.

Лятната седалка гледа само напред, но за мен лично това не е проблем - дъщеря ми се зазяпва навън от третия месец и съвсем добре прие огромния свят, който се разкри пред нея при смяната. Спокойна е, будува и спи без хленчене, бърбори си на куклата или на нещо друго, което само тя си знае.. Това за мен е достатъчно показателно, че се чувства добре и не й липсва контакта с мен - все пак получава достатъчно внимание вкъщи или като спрем за почивка на някоя пейка.

Във варианта със седалка количката тежи по-малко от 9 кг. - множеството летни колички са пренебрежимо по-леки. Поне по мое мнение, разлика от 1-2 кг. не играе особена роля, но пък стабилността е несравнима - въпросните летни колички (поне тези, които съм виждала и пробвала) се обръщат излкючително лесно назад, ако им се окачи по-тежка чанта, да не говорим за допълнителен багаж.

Големите гуми се оказаха наистина добра идея. Не са помпащи, но вече не съм убедена, че това е плюс, тъй като те са доста по-тежки, от време на време спадат, а понякога дори се пукат. За хора, които често ходят по поляни и въобще офроуд, вероятно са незаменими, но в градски условия може и без тях.

Добавено е и добро окачване, което до голяма степен обира вибрациите при возене по тротоар или павета (във втория случай нищо не може да помогне особено, освен ааааадски баааааавното придвижване), а също така позволява люшкане на количката намясто с цел успокояване и приспиване (което при нас почти не вършеше работа първите месеци, малката спеше само в движение и при всяко спиране за повече от минута изразяваше недоволството си на висок глас; едва на по-късен етап успях да оценя това удобство).

Двойните предни гуми уж подобряват стабилността (може и така да е, не мога да се оплача от нестабилна количка, но и не мога да потвърдя, че е точно защото са двойни), но за съжаление не са правени за нашите улици. При всяка разбита плочка, дупка или каквото и да е, което удря челно само едното колело от двойката, въпросната двойка се обръща напряко и не може да продължи, без да бъде вдигната количката на задни гуми, за да се прескочи препятствието. Това е може би единственият истински проблем, с който се сблъсках, макар че доста бързо се свиква и не съм имала инциденти досега.

Сгъването не е чудо на чудесата, макар да е относително лесно. По някаква причина кошницата за багаж се спречква със стъпалото и трябва да се отмести на ръка, докато се сгъва рамата, което при толкова обемна количка и не особено едра мама вероятно е забавна гледка. С монтирана лятна седалка става още по-интересно, тъй като вече е необходимо малко насилие, за да се събере всичкия плат и да се заключи механизма. Дори сгъната, пак заема половин голям багажник, но обемът може да се намали малко, като се демонтират задните гуми. Добре, че засега рядко се налага да я качваме в колата с още багаж и това не е проблем. Интересно какво ни чака лятото, като дойде време за море.. Донякъде е хубаво, че стои на гумите си и в сгънато положение, но пък това се оказа не чак толкова необходимо, тъй като вкъщи си стои разгъната.

Един минус, който не ми беше хрумвал, е че сенникът не пази особена сянка - поне не и в легнало положение, нямам представа как ще е в седнало. Това си е гигантски проблем, предвид че силното слънце се показа още в началото на март и, съдейки по досегашния опит, едва ли ще си отиде преди ноември. Ако има нещо, заради което сега бих подминала този модел, то ще е точно това - да има още един сегмент на сенника, който да му позволява да пада ниско. В настоящата ситуация си купих допълнителен универсален сенник, който пази идеално, но стои една идея широчък и чисто визуално още свиквам с него.

Колкото до аксесоарите, моделът идва с чанта и подложка за повиване, както и с дъждобран. Комарникът, продаван допълнително, е бял и вместо него си поръчах универсален черен от Амазон. Тъй като обичам да си пия кафето по време на разходка, държачът за чаши и бутилки ми беше абсолютно задължителен. Взех си отново на същата марка, но се оказа крайно недомислен и го смених с този на X-lander, от който съм доволна. Кошницата за багаж събира доста, но е малко трудно достъпна, поради което вече успях да я поразкъсам малко, но не е болка за умиране.

Друго, което ми липсваше, понеже рано преминахме на лятната седалка, е чувалче за крачета, но такива се продават допълнително и ги има на всякакви цени. На практика не съм срещала комбинирана количка, която да си идва с чувалче в комплекта. Засега изкарахме хладните дни с космонавтче и одеало, евентуално ще докупувам, ако е необходимо следващата зима.

Ами това е. Доволна съм от избора, а е направо учудващо колко неща помня от целия процес. Дано следващия път си спомня да намина оттук, преди да започна търсенето отначало (не обичам да държа вещи, които не ползвам, и не смятам да пазя нищо за следващо дете - все пак кой знае кога и дали ще има такова, поне към момента не е планирано). Ама колко съм многословна.. Тъй е то.

Коментари